Ziyari R, Afshar P, Afshar M. Identifying and analyzing the impact of digital components of social media in the commercialization of health with the aim of improving ergonomics. Iran J Ergon 2024; 12 (1)
URL:
http://journal.iehfs.ir/article-1-1008-fa.html
1- گروه حسابداری، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران ، Reziyari@gmail.com
2- گروه مدیریت،دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی،اصفهان ،ایران
3- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
چکیده: (175 مشاهده)
زمینه و هدف: انتظار می رفت سیستم بهداشت و درمان با استفاده صحیح از فرصت های ناشی از گسترش فناوری اطلاعات و ارتباط به خدمات رسانی بهتر در این حوزه کمک کند. اما در برخی مواقع تلاش ارائه دهندگان یا کاربران خدمات برای افزایش منافع خود سبب تجاری سازی سلامت و ایجاد آسیب به قیمت اثربخشی و رفاه شخصی شده است. بنابراین وجود این اسیب ها و هزینه های انسانی و مالی مرتبط با آن در این صنعت بسیار نگران کننده است. با گسترش روزافزون استفاده از فناوری دیجیتال در بخش سلامت، ضروری است که پیامدهای منفی تجاری سازی سلامت کاهش یابد تا تهدیدی برای سلامت روان افراد در جامعه نباشد. برای کاهش پیامدهای منفی می بایست مولفه های دیجیتالی مرتبط با رسانه های اجتماعی که سبب تقدم اهداف تجاری سازی سلامت بر اهداف بهداشت و سلامت روان می گردد شناسایی شود بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تحلیل تاثیر مولفه های دیجیتالی رسانه های اجتماعی در تجاری سازی سلامت با هدف ارتقای ارگونومی در سطح کلان و شناختی بود.
روش کار: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام توصیفی-پیمایشی و مقطعی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل 300 اساتید دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. که 169 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شد. استفاده از پیشینه پژوهش های داخلی و خارجی و نظر خبرگان مولفه های دیجیتالی رسانه های اجتماعی که سبب تجاری سازی سلامت می شود، مشخص شد و در قالب پرسش های پرسشنامه محقق ساخته قرار گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موارد دریافت: 1402/12/8 | پذیرش: 1403/2/10 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10